maandag 20 oktober 2014

Birthdays and other things

Afgelopen week was het weer onvoorspelbaar in Sydney. Op maandag begon vanaf de middag storm op te komen. De meisjes zijn er dol op. We hebben een kamp op het terras gebouwd en hebben met z’n viertjes buiten vanaf ons kamp de bliksemschichten bewonderd. Normaalgezien ben ik niet zo’n fan van donder en bliksem, maar met de aanwezigheid van mijn drie girls kon ik het allemaal aan. Blijkbaar is in sommige suburbs de stroom ook uitgevallen en de vlieghaven lag een tijd plat. In the blue mountains is er zelfs sneeuw gevallen!! In de lente!  Ja, ja, klimaatsveranderingen zeggen ze dan… We moeten het gaan geloven.

Ik heb heel wat dagen vrij gekregen om het marathonweekend van de week ervoor te compenseren. Dus op dinsdag had ik afgesproken met Kaat, een andere belgische au pair. Ik kende haar al van de tijd dat ik de bachelor-na-bachelor geestelijke gezondheid heb gestudeerd (maar na drie maanden er de brui aan heb gegeven :p). Omdat het nog steeds koud en regenachtig was, hadden we afgesproken in het shoppingcentrum in Manly. Om daar sushi te eten en een warme chocomelk te drinken. Het was heel gezellig. Het blijkt trouwens dat we als Belgische au pairs toch niet enig in onze soort zijn, ze hebben zich gewoon allemaal samengetroept in Manly. Voor mij was het wel heel gek om opeens terug “Vlaams” te kunnen spreken. Ik moest er in het begin nogal over nadenken. Maar na een paar uurtjes kwam het kempische dialect weer naar boven hoor! 


De eerste H&M in Sydney heeft zijn deuren geopend op donderdag. En ik heb ook mijn eerste Zara ontdekt. Heel leuk om tussen te rekken te lopen en je eventjes in Europa te wanen. Ervoor had ik ook al veel Europese merken gezien, maar dan van de categorie “onbetaalbaar”: gucci, channel, prada, … Laten we zeggen dat dit meer mijn ding is.


Sinds vrijdag ben ik vrijwilliger bij de council van Mosman. Ik ga helpen bij het project “neighbour aid”. Hierbij gaan vrijwiligers langs bij mensen met moeilijkheden voor een sociale babbel om hen zo uit hun isolement te halen. Eens een sociaal werker, altijd een sociaal werker zeker. Ik kon het niet laten. Het leek me een leuke manier om enkele vrije uurtjes in te plannen. ’s Avonds zijn we gaan feesten in stijl: VIP in de marque in Sydney. Er was een special act van Redfoo (die van LMFOA) dus heel de club stond op zijn kop: champagne shower en alles erop en eraan! Zo’n feestjes heb ik in België nog niet vaak meegemaakt. Toen ik thuis was heb ik een gevecht gevoerd met mijn eerste reusachtige spin. Ik ga mijn blog niet verzieken met een foto van het monster, maar moest je echt geïnteresseerd zijn, kan je op google “huntsman” intypen en weet je ineens wat voor ding ik bedoel. Ik kroop nietsvermoedend in mijn bed en toen ik eindelijk goed was geïnstalleerd, zag ik ineens een spin van 10cm groot tegen de muur zitten. Het eerste kwartier heb ik een beetje zitten kijken en bedenken wat ik moest doen. Alison heeft een spray om insecten en kakkerlakken te doden, dat leek me de beste oplossing omdat ik weigerde om het beest aan te raken. Tegen dat ik de spray had, was de spin nergens meer te bekennen (had waarschijnlijk onraad geroken). Niet echt geruststellend, want het kon overal zitten. Ik stond aan de grond genageld, wachtend met de spray in de aanslag… Tot dat het EINDELIJK terug verscheen. En ik maar spuiten met dat ding, ik denk dat ik heel de bus heb opgebruikt. De huntsman zag al helemaal wit van het goedje maar bleef rondkruipen. Ik heb uiteindelijk mijn dierbare all stars boven gehaald om het een laatste zetje naar de hemel te geven. Echt goed heb ik die nacht niet meer geslapen. Want wie heeft mij ooit wijsgemaakt dat spinnen altijd met twee reizen? Nog eens bedankt daarvoor!!!!! Ik betrap me er op dat ik nu nog steeds mijn kamer volledig screen voor ik binnenga. Mijn eerste ontmoeting met de minder schattige diersoorten van Australië: check.


Het weekend stond in het teken van verjaardagen. Op zaterdag was Millie als eerste aan de beurt, zij vierde haar 6de verjaardag. In de dag heb ik hen de kans gegeven om het te vieren als een gezin en ben ik samen met enkele andere au pairs naar Glebe market geweest. De markt is in Glebe zoals de naam doet vermoeden. Het was voor mij liefde op het eerste gezicht met het stadje. Zo anders dan Mosman. Het is alternatiever en meer grungy met boekenwinkels, kleine koffiehuisjes en tweedehandswinkeltjes. De markt vindt wekelijks plaats op de speelplaats van een public school. We hebben er bijna een hele dag rondgehangen. Er is livemuziek, marktkraampjes met etenswaren uit de verschillende continenten, tweedehandskledij, juwelen, … Helemaal mijn stijl. Na de markt, en na een dutje in de zon in het gras, zijn we terug de stad in gegaan, richting hyde park waar een noodle market aan de gang was. Er was nog niet heel erg veel te zien omdat het nog aan de vroege kant was, maar al de verschillende geuren deden mijn maag rommelen waarna ik besloot om terug naar huis te gaan om the birthday girl te feliciteren en mee aan de feesttafel aan te schuiven. Het was een drukke bende in Dalton road, heel wat familie en vrienden waren afgekomen. Millie had het menu mogen samenstellen: pesto pasta met chicken pies, zonder groenten! Ik heb heel erg genoten om iets met de familie te kunnen doen zonder dat er werkuren aan vasthangen. Ik besloot om die dag niet meer uit te gaan en gewoon gezellig met mijn Australische familie een film te kijken.
 

 


Tenslotte vierden we gisteren Sabrina’s 25ste verjaardag aan Balmoral. Sabrina had samen met haar vriend Igor aperol spirtz, pizza, risotto, brownies en chocoladekoekjes gemaakt. Het was een super gezellige dag. Wat hou ik van de Italianen en hun manier van verjaardag vieren! En heel de klik was nog eens samen. Normaalgezien zijn er altijd wel een paar au pairs die niet kunnen komen omwille van werk en extra babysittaken. Maar nu waren we nog eens alle negen aanwezig. De zon stond aan onze kant en we hebben echt een dag kunnen genieten! Ik kan het leven niet beter wensen.

 
 
 
Tot snel!

2 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat ik via deze manier mee kan genieten van je avontuur. Ik merk dat je voldoende variatie hebt in je leven, je verhaal van deze week was weer een andere belevenis.
    Lea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik word SPIN-nijdig als ik jouw Australische avonturen lees. Het is net of alles zich voor mijn deur afspeelt. Je schrijft als een echte topreporter. Jouw relaas geeft weer een totaal ander beeld van jouw tweede "vaderland".

    Jo

    BeantwoordenVerwijderen