maandag 26 januari 2015

Great Ocean Road

Om 7u30 (nog redelijk laat in guided tour termen) werd ik opgepikt door Steve, hij zou ons in drie dagen tijd langs de Great Ocean Road tot in Adelaide brengen.

De weg werd gelegd na wereldoorlog I/great war (vandaar de "great" in de "ocean road", het is niet zomaar grootheidswaanzin van "amai we hebben hier een mooie weg, laten we dieje "great" noemen zodat we veel toeristen kunnen lokken"). WO I betekende voor AustraliĆ« een groot verlies, van de 330000 soldaten stierven 60000 tijdens de oorlog en waren 160000 gewond. Het land was in een depressie. De staat Victoria wilde met het bouwen van de weg kans op een job vergroten voor de jonge mannen die terugkeerden en op die manier hun kans op rehabilitatie (kan ik nog eens een sociaal werk woord gebruiken, joepie) in de gewone wereld vergroten. 

Turquay - surf city
Alle grote merken hebben hier een winkel
(Ik moest heel de tijd denken "was Caro nu maar hier")
Bells beach

Zelfgemaakte lunch, ik voelde mij precies weer op kamp
Apollo bay
And here comes the sun! 
 
Mait's Rest Rainforest walk -
Ik voelde me juist eventjes in fairyland


Na al die pracht en praal was er het tijd voor nog meer pracht en praal: sunset aan de 12 apostels. 
Ene pipo had het weer niet begrepen ze...

Trouwens, om jullie de teleurstelling te besparen als je zelf tot hier zou komen, in plaats van 12 apostelen zijn het er maar 7. Er zijn er zelfs nooit twaalf geweest! Vroeger waren er 9. Maar enkele jaren geleden zijn er twee neergestort. 

Londen Bridge has fallen
Of toch in Australiƫ, vroeger was de rots verbonden met main land door een brug vandaar
Bay of Islands
Koala spotten in Tower hill (oude vulkaan)
Tower Hill
Mackenzie falls in the Grampians
Ochtendwandeling in de Grampians

Ergens halverwege zijn we trouwens de weg kwijt geraakt. We moesten in principe alleen maar de gele pijlen volgen... We waren op de rotsen een eigen weg aan het zoeken. Had onze gids niet geroepen "go back!", hadden we waarschijnlijk nog naar beneden gedonderd.

Witte kangoeroes!!!!
Je kan zeggen wat je wil:
- "weer een waterval", "weer een rots", "nog meer koalas", "weer een wandeling op een berg"... Voor mij was elke rots afzonderlijk bijzonder. Ik vond het fantastisch! Mede ook dankzij het fijne gezelschap!

2 opmerkingen:

  1. Oke, nog meer bestemmingen voor op mijn lijstje om ooit in mijn leven gezien te hebben. Dankjewel voor de inspiratie :-)!!
    Ik moet toch ook toegeven dat deze waterval er tenminste echt uitziet als een waterval Uloola Falls is er niets mee in vergelijking :-p Al zou ik mij hier dan ook weer niet onder gaan douchen :-)
    Bedankt om al deze mooie dingen met ons te delen! Ik blijf er toch van genieten hoor en het blijft in mijn ogen toch allemaal ook even mooi of het nu waterval nummer 5, koala nummer 3 of rots nummer 148 is ik geniet telkens weer mee :-D

    Groetjes,
    Anneleen
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige natuur alweer. Mijn mond is meerdere keren opengevallen van verbazing. Het verbaast me trouwens elke keer weer hoe enthousiast jij kan schrijven. Ook al speelt alles zich mijlenver van mij af, door jou verhalen lijkt het alsof ik het zelf beleefd heb. Geweldig toch!

    Jo

    BeantwoordenVerwijderen