zondag 28 september 2014

School holidays

Het is schoolvakantie in Australië. Dus we kunnen de au pairs in twee categorieën onderverdelen: degene die het nu ongelofelijk druk hebben en extra uren moeten werken of degene waarvan de familie op vakantie is en die lekker kunnen doen wat ze willen. Ik dacht dat ik bij categorie twee behoorde: Alison was samen met Zoe op vakantie in Singapore en de twee anderen verbleven bij hun papa. Maar als ik op mijn week terugkijk, heb ik uiteindelijk toch nog veel gewerkt. Ik heb heel wat uurtjes gebabysit op de kinderen en daarnaast de tijd genomen om verschillende maaltijden te bereiden voor in de vriezer. Ik heb een mix gemaakt van een typisch Belgische gerecht (vol-au-vent), Italiaanse keuken (pastasauzen en lasagne) en nieuwe dingen (ovenschotel met kip en paprika’s). Ik heb koken altijd al leuk gevonden, maar met de aanwezigheid van de kinderen kan het best wel een uitdaging zijn. Daarom heb ik dus extra genoten deze week: koken zonder tijdsdruk en zonder drie paar ogen die me in de gaten houden. Ik heb hun lievelingsgerecht intussen gevonden: pasta pesto (of hier zeggen ze pesto pasta). Het was de eerste keer dat ik die drie echt heb zien eten of hun leven ervan af hing. Ook pannenkoeken kan hun wel smaken. Ik maak dit elke zaterdagochtend. De eerste keer was ik zo slim om een vleespan te gebruiken, met scrumbled pancakes als gevolg. De meisjes vonden het blijkbaar wel een succes want nu vragen ze elke week naar de mislukte versie. 

Naast het koken, heb ik ook heel wat moeten poetsen. Op donderdag kwam er een hele filmploeg over de vloer om het huis te inspecteren en Alison had me gevraagd om het een beetje op te kuisen. En wanneer je dit vraagt aan een perfectionist dan krijg je vier uur later een huis waar je  van de grond kan eten. Ook de director vond het blijkbaar goed genoeg, want volgende week wordt er hier twee dagen gefilmd. Binnenkort kan je mijn nieuwe thuishaven bewonderen op de Australische televisie. Wat je als een au pair niet allemaal meemaakt…

Op dinsdag ben ik samen Karoline en Katharina naar Tarango Zoo geweest.  Jullie misschien wel bekend door de reality serie op één. De familie van Karoline is hier voor drie weken op bezoek dus zij probeert hen zoveel mogelijk leuke dingen in en rond Sydney te tonen. Het was een gezellige dag: we hebben rondgekuierd langs de verschillende diersoorten  en een vogel- en zeehondenshow meegepikt. En eindelijk heb ik mijn kangoeroes gezien. Wel zielig dat zij “gevangen” zitten in de zoo, terwijl hun soortgenoten vrij kunnen rondlopen op 500m verder.  Ik moet jammer genoeg enkele mensen teleurstellen, want ik heb nog geen koala’s geknuffeld. Dat hou ik voor in februari, wanneer de zus me een bezoekje brengt. 


Animals with a view!
Australische vriend 1
Australische vriend 2


Met ons au pairgroepje hebben we onze vrije momenten doorgebracht op het strand en ik heb Belgische wafels voor hen gemaakt! Nu gastfamilies op vakantie zijn, komen we afwisselend bij een andere au pair thuis samen om film te kijken of iets te eten. Want we zijn allemaal nieuwsgierig in wat voor huis de ander verblijft. En tot nu toe ben ik nog niet teleurgesteld geweest. Echt alle mosman-families wonen in een mooi, groot huis met zwembad of oogverblindend uitzicht.


Ook tijdens de schoolvakantie, blijven de meeste sportactiviteiten van de meisjes doorgaan. Millie had op woensdag zwemles en ik heb haar gebracht. Ik neem Harriet ook altijd mee en samen zitten we een halfuur aan de kant Millie aan te moedigen in een gezellige zwembadlucht (heerlijk, niet?!). Om de tijd te overbruggen ben ik begonnen Harriet Nederlandse kinderliedjes aan te leren. Het eerste is broeder Jacob, zo schattig om haar met Engels accent me achterna te horen zingen. De meisjes kennen dankzij hun twee vorige Nederlandse au pairs trouwens al verschillende Nederlandse woorden: “smakelijk”, “slaap wel”, “tot morgen”.  Nu aan mij om nog wat extra woordjes aan hun vocabulaire toe te voegen. :-) Millie gaat niet graag naar het zwemmen, dus ik had veel overtuigingskracht nodig om haar tot daar te krijgen. Maar nu ze haar eerste certificaat heeft gehaald zal het hopelijk wat beter gaan. Trots dat ze was! En ik natuurlijk ook, zie ze blinken:

She is a seal now! 
Sinds donderdag zijn Alison en Zoe weer terug van vakantie. De rust ten huize Fallon was van korte duur. Maar als ik eerlijk ben, ben ik wel blij dat ze allemaal terug hier zijn. Ik begin meer en meer een band met hun op te bouwen. Dus ik was blij dat mijn Australische roedel weer compleet was ;) Vrijdag was Alison’s veertigste verjaardag (big number!), ’s morgens heb ik met de kinderen ontbijt op bed gemaakt. We hadden van te voren ook al geknutseld voor haar. 



Op zaterdag had ik de kinderen voor een dag. In de voormiddag zijn we naar een speeltuin gegaan. Kon ik me weer even kind voelen en samen met hen de speeltuigen beklimmen. Ik zag de andere aanwezige mama’s en papa’s wel vreemd kijken. Maar kon me niets schelen. In de namiddag zijn we met zijn allen naar Balmoral geweest. De kinderen hebben me een kant van het strand laten zien dat ik nog niet ontdekt had. Het zijn trouwens alle drie ware rotsbeklimmers en ik ondertussen maar doodsangsten uitstaan omdat ik hun al met gebroken armen, benen en nekken op de grond zag liggen (overbezorgde au pair).







Het weer zat trouwens mee deze week. Wij Belgen zijn het gewoon om bij de minste zonnestraal zoveel mogelijk zon te pakken, want je weet nooit hoe lang/kort je ervan kan genieten. Ik merk dat de Australiërs wel een beetje anders zijn ingesteld. Ik loop al in shortjes en topjes rond terwijl zij nog altijd lange broeken en truien dragen. You never get Belgium out of a person! ;) Ik heb er een mooi (rood) kleurtje aan overgehouden. Oktober brengt trouwens nog warmere temperaturen met zich mee (hihi, altijd al eens weervrouw willen spelen): het wordt 30 graden. Ik zal mijn zonnecrème factor 50 al maar boven halen. De meisjes hebben tenniskamp en omdat de filmploeg het huis twee dagen lang zal inpalmen, “moet” ik veel leuke dingen doen als alternatief. Vandaag staat er een free city walk op het programma, want als je al drie weken in Australië verblijft is het dé moment om de toerist uit te hangen ;)
Volgend week weer meer verhalen dus.


Tot snel!

1 opmerking:

  1. Ik heb weer genoten van je verhaal. Zo ken ik jou, als je de vrijheid krijgt om zelfstandig bezig te zijn krijg jij veel verwezelijkt zoals dat koken, huishouden doen, met de kinderen bezig zijn...
    Lea

    BeantwoordenVerwijderen